Welkom bij Landelijke Beweging Scootmobielrijders voor al uw mobiliteitsvragen en fysieke toegankelijkheid. Wij dragen ook zorg voor verkeersveiligheid met de scootmobiel!

Scootmobiel één van de meest dodelijke voertuigen...!

SCOOTMOBIEL MAAKT MEESTE DODELIJKE VERKEERSSLACHTOFFERS
Na het zien van de CBS-cijfers over het aantal verkeersdoden in Nederland kunnen we maar één ding concluderen: de scootmobiel is een sluipmoordenaar. Vorig jaar  (2017) vielen er 41 doden door ongelukken met een scootmobiel, dat waren er in 1996 nog maar 2. En ja, túúrlijk vielen er meer doden door auto-ongelukken (224), maar er zijn zo'n 8 miljoen auto's in Nederland en slechts 250.000 scootmobielen (al is dat een schatting uit 2012 dus nu mogelijk meer). Er zijn ruim 650.000 motorfietsen, terwijl daar 'maar' 47 dodelijke slachtoffers door vielen vorig jaar.

Bijna net zoveel als de scootmobiel. Relatief gezien heeft de scootmobiel zich dus ontwikkeld tot het dodelijkste vervoersmiddel dat we in Nederland kennen, maar dan zonder het ruige EasyRider-imago. Die scootmobielen zijn al langer een zorgenkindje, getuige een hele reeks rapporten. Niet onterecht, aangezien het aantal scootmobielslachtoffers dat op de eerste hulp terechtkomt de afgelopen jaren met bijna 80% is gestegen. In 2011 ging het om 2.000 slachtoffers. In bijna tweederde van de ongelukken gaat het om een val, bijvoorbeeld door een botsing met een stoeprand. En dat kan dan weer gebeuren doordat er nogal eens per ongeluk gas wordt gegeven in plaats van geremd. Of dat er even iets te enthousiast een bochtje wordt genomen. 'Opmerkelijk is het grote aantal ongevallen (ca 40%) waarbij de scootmobiel zij- of achterwaarts kantelt', lezen we in dit rapportje.

En: 'Uit een melding bij de Service Desk van Consument en Veiligheid weten we dat scootmobielen ook achterover kunnen kantelen bij het nemen van een hellingbaan.' Opletten dus met die hellingbanen! Wij vermoeden ook dat het iets met de leeftijd van de bestuurders te maken heeft aangezien meer dan de helft van de slachtoffers ouder is dan 80. Al is dat wellicht ook de groep die relatief vaak een scootmobiel bezit. Of kunnen ze gewoon niet rijden? Slechts de helft zou een training hebben gehad hoe de scootmobiel te besturen. Lijkt ons zeer verstandig daar iets aan te doen met de aanzwellende vergrijzingsgolf. Naar verwachting zijn er in 2030 zo'n 600.000 scootmobielen, dus dat gaat levensgevaarlijk worden als we niets doen. Kom maar op met die helmen, snelheidsbegrenzers en verplichte scootmobielexamens. En gooi er maar meteen een alcoholslot op ook.

Lees ook eens het ongevallen rapport LIS